ניצוץ של זהב

"הייתי קופץ מהקירות בלי הפסקה... אבל איכשהו, במים, הצלחתי לנתב את כל האנרגיה הזאת למקום אחד" – מייקל פלפס, השחיין האמריקאי האגדי, שמחזיק בשיא של 28 מדליות אולימפיות, אובחן עם   ADHD בילדותו. בבית הספר הוא התקשה להתרכז והמורים שלו לא תמיד הבינו את הצרכים הייחודיים שלו. אבל במים, הכל השתנה. השחייה סיפקה לו אתגר ממוקד, אפשרה לו לשחרר אנרגיה בצורה חיובית, ודרשה ממנו משמעת עצמית וריכוז – מיומנויות שהוא התקשה לפתח בסביבות אחרות.  "השחייה הייתה התרופה שלי," אמר פלפס, "היא לימדה אותי איך לנהל את ה ADHD שלי ולהשתמש בו לטובתי. האנרגיה והדחף שלי לתחרות הפכו למנוע להצלחה".

פלפס הוא לא היחיד. ספורטאים אולימפיים רבים, למרות (ואולי אפילו בזכות!) הפרעות הקשב והריכוז שלהם, הצליחו להגיע לפסגת ההישגים הספורטיביים. במועדון האקסלוסיבי של ספורטאים אולימפיים עם ADHD תוכלו גם למצוא את סימון ביילס האגדית ואת רז הרשקו שלנו עליהם עוד נרחיב בהמשך.  

אנרגיה אולימפית: כש ADHD פוגש את המגרש

מחקרים רבים מצביעים על כך שהשכיחות של הפרעת קשב וריכוז בקרב ספורטאים אולימפיים גבוהה יותר מהשכיחות שלה באוכלוסייה הכללית. אז האם יש קשר בין ספורט תחרותי להפרעת קשב וריכוז? ואיך מצליחים הספורטאים לרתום את האתגרים שלהם להצלחה מסחררת?  יש לכך מספר סיבות אפשריות:  

  • אנרגיה בלתי נדלית:  רבים מבעלי ADHD מתאפיינים באנרגיה גבוהה ובתשוקה לפעילות גופנית. הספורט מספק להם מוצא בריא לאנרגיה הזו, ומאפשר להם לנתב אותה למקום חיובי ומועיל.
  • ריגוש וחידוש : ענפי ספורט רבים מציעים גירויים ואתגרים חדשים באופן קבוע, מה שמושך אנשים עם ADHD שזקוקים לחידוש מתמיד כדי לשמור על העניין והמוטיבציה.
  • שיפור קשב וריכוז: פעילות גופנית, ובמיוחד פעילות אירובית, הוכחה כמשפרת קשב וריכוז באופן זמני, מה שיכול לעזור לספורטאים עם ADHD להצטיין. בזמן אימון או תחרות, היכולת להתמקד בביצוע המשימה, להתעלם מהסחות דעת ולקבל החלטות מהירות ומדויקות היא קריטית להצלחה.
  • חיזוק הביטחון העצמי: הצלחה בספורט יכולה להעלות את הדימוי העצמי של אנשים עם  ADHD שפעמים רבות מתמודדים עם תחושות של תסכול וחוסר מסוגלות בתחומים אחרים בחיים.

סיפורי ניצחון אולימפיים: השראה מעבר למדליה

ספורטאים אולימפיים רבים עם ADHD הוכיחו שאפשר להתגבר על האתגרים ולהגיע לפסגה. הנה כמה מהסיפורים המרתקים שלהם:

  • סימון ביילס:  המתעמלת האמריקאית המעוטרת ביותר בהיסטוריה, מחזיקה נכון לכתיבת שורות אלו 10 מדליות אולימפיות (ועוד היד נטויה). סימון שיתפה בגילוי לב את האבחון שלה ב-ADHD ואת השימוש שלה בריטלין . היא תיארה כיצד ההתמודדות עם ADHD הייתה חלק בלתי נפרד מהמסע שלה. "זה לא היה קל," היא אמרה, "אבל למדתי לנהל את ה-ADHD שלי ולהשתמש בו לטובתי. האנרגיה והיצירתיות שלי עוזרות לי להצטיין בספורט. אני מקווה שהסיפור שלי יעזור לאנשים אחרים עם ADHD להבין שהם לא לבד ושגם הם יכולים להגשים את החלומות שלהם."
  • אדם פיטי : השחיין הבריטי, שזכה במדליית כסף במשחה 100 מטר חזה באולימפיאדת פריז 2024, הוא ספורטאי נוסף שמדבר בגילוי לב על ההתמודדות שלו עם ADHD. פיטי אובחן עם ADHD בגיל צעיר, ותיאר כיצד האבחון עזר לו להבין את הקשיים שלו ולהתמודד איתם בצורה יעילה יותר. "ה-ADHD שלי הוא חלק ממני," הוא אמר, "אבל הוא לא מגדיר אותי. למדתי לנהל אותו באמצעות טיפול תרופתי, תמיכה מקצועית, ואסטרטגיות התמודדות אישיות." פיטי הדגיש את החשיבות של יצירת סביבה תומכת ומבינה עבור ספורטאים עם ADHD, והביע תקווה שהסיפור שלו יעודד אחרים שלא לוותר על החלומות שלהם. "אני רוצה להראות לאנשים שאפשר להצליח גם עם ADHD," הוא אמר. "זה לא קל, אבל זה אפשרי."
  • רז הרשקו:  הג'ודוקאית רז הרשקו, שזכתה במדליית כסף בג'ודו באולימפיאדת פריז 2024, היא ספורטאית מעוררת השראה שמדברת בגילוי לב על ההתמודדות שלה עם הפרעת קשב וריכוז  (ADHD).  הרשקו משתפת כיצד האבחון שלה בילדותה עזר לה להבין את האתגרים שלה, ואיך היא למדה לנהל אותם באמצעות טיפול תרופתי ואסטרטגיות התנהגותיות. היא מדגישה את החשיבות של מודעות והבנה כלפי ADHD, ומעודדת ילדים ומבוגרים עם ADHD לא לוותר על החלומות שלהם. "הפרעת קשב וריכוז היא לא מחסום להצלחה," היא אומרת. "עם התמיכה הנכונה והכלים המתאימים, אפשר להגיע רחוק."

טיפים לילדים ונוער עם ADHD שחולמים על זהב אולימפי

אז אם הילדים שלכם מתמודדים עם ADHD וחולמים להיות אלופים אולימפיים, הנה כמה טיפים שיעזרו להם בדרך:

  • מצאו את הענף המתאים: בחרו ענף ספורט שמתאים לתחומי העניין, לחוזקות ולאופי של הילד. ענפים עם הרבה אקשן ותנועה, כמו כדורגל, כדורסל, או אומנויות לחימה, יכולים להיות בחירה טובה עבור ילדים עם אנרגיה גבוהה.
  • חפשו מאמן תומך: חשוב למצוא מאמן שמבין את הצרכים הייחודיים של ילדים עם, ADHD   ויודע איך להניע אותם ולהוציא מהם את המיטב.
  • פתחו אסטרטגיות: עזרו לילד לפתח אסטרטגיות להתמודדות עם אתגרים כמו ארגון וניהול זמן, למשל על ידי שימוש ביומנים, תזכורות, וחלוקה של משימות לתת-משימות קטנות יותר.
  • תתמקדו בהנאה: הכי חשוב שהילד ייהנה מהספורט וירגיש תחושת הישג וסיפוק. אל תתמקדו רק בתוצאות, אלא גם בתהליך הלמידה והשיפור.

עם SPARKLES, הניצוץ הופך לזהב

הסיפורים האישיים של הספורטאים האולימפיים האלו, כולל סימון ביילס, אדם פיטי ורז הרשקו שמתחרים ממש כעת באולימפיאדת פריז, מוכיחים שאנשים עם ADHD יכולים להשיג כל מה שהם שמים לעצמם למטרה , גם בתחום התחרותי ביותר שיש.

גם ילדכם יכול לכבוש פסגות חדשות ולהגשים את חלומותיו. זה הזמן להציג את SPARKLES  - משקפיים לשיפור הקשב והריכוז, פתרון שיסייע לילדכם להנות מקשב מוגבר ועדיין להישאר בדיוק כפי שהוא, עם כל האנרגיה ושמחת החיים שלו. SPARKLES יכולים להיות הכלי שיעזור לילדכם למקד את האנרגיה שלו, לשפר את הקשב והריכוז ולהגיע להישגים חדשים בכל תחום בחייו.

הפניות

Han, D. H., McDuff, D., Thompson, D., Hitchcock, M.E., Reardon, C. L., & Hainline, B. (2019). Attention-deficit/hyperactivitydisorder in elite athletes: a narrative review. British Journal of SportsMedicine, 53(12), 741–745

Smith, A. L., Hoza,     B., Linnea, K. B., McQuade, J. D., & Molina, B. S. (2013). Pilot     physical activity intervention reduces severity of ADHD symptoms among     young children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 17(1), 70-82.

https://www.additudemag.com/slideshows/athletes-with-adhd-sports-legends-role-models/

https://www.dnaindia.com/sports/report-meet-athlete-who-clinched-an-astounding-28-olympic-medals-while-grappling-with-anxiety-and-adhd-3099598

לכתבות נוספות >