הפרעת קשב ודימוי עצמי

הילד בן ה-12 חוזר הביתה מבית הספר עם מבחן שעליו ציון נכשל. הוא זורק את המבחן על השולחן וצועק "אני שונא את עצמי! אני אף פעם לא אצליח בכלום!" .אתם מנסים לנחם אותו, להסביר לו שזה רק מבחן אחד, אבל הוא לא מקשיב. הוא משוכנע שהוא טיפש, שהוא לא מספיק טוב, שהוא כישלון. התחושות האלה הן לא רק תוצאה של הציון הנמוך, אלא גם של שנים של התמודדות עם ADHD שגרמו לו לפקפק ביכולות שלו.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) משפיעות לא רק על היכולת להתרכז ולבצע מטלות, אלא גם על הדימוי העצמי של הילדים שלנו. המילים שהם שומעים מהצוות החינוכי והחברים סביבם משפיעות עליהם- פוגעות גם ביכולת שלהם להתרכז ובעיקר פוגעות בדרך שבה הם רואים את עצמם.

והדימוי העצמי – סיפור אהבה לא פשוט

  • הקשיים של ADHD: ילדים עם ADHD הם כמו פרפרים שנתקעו בצנצנת. יש להם כל כך הרבה אנרגיה, יצירתיות וסקרנות, אבל הם מתקשים לנתב את כל זה למקומות הנכונים.  הם מתקשים לשבת בשקט, לעקוב אחרי הוראות ולהתעלם מהסחות דעת. זה לא שהם לא רוצים להצליח, הם פשוט מתקשים לעשות  את מה שמצופה מהם. בבית הספר, הם עלולים להרגיש מתוסכלים, חסרי אונים, ואפילו טיפשים. חוויות של כישלון חוזרות ונשנות אל מול מיעוט של חוויות הצלחה, ביקורת מתמדת והשוואה לאחרים עלולות לפגוע בביטחון העצמי שלהם ולהוביל לדימוי עצמי נמוך.
  • כשהטיפול מכבה  את הניצוץ: לפעמים, גם התרופות שנועדו לעזור עלולות להקשות. כשילד מטופל בטיפול תרופתי, הוא אולי מצליח סוף סוף להתרכז, אבל הוא עלול גם לאבד את הניצוץ שבעיניים. הוא עלול להרגיש שהוא לא הוא עצמו, שהוא איבד את החיוניות והשמחה שלו. זה יכול לפגוע ביכולת שלו ליצור קשרים עם חברים, וכשאין חברים, קשה מאוד לבנות ביטחון עצמי.
  • מעגל קסמים של  חוסר ביטחון: ככל שהביטחון העצמי יורד, כך הקשיים של ADHD עלולים להחריף. ילד שמאמין שהוא לא מספיק טוב עלול לפתח חוסר מוטיבציה, להימנע מאתגרים ולהתבייש בעצמו. זה כמו כדור שלג שמתגלגל ומתנפח, עד שהוא הופך למפולת שלגים של חוסר ביטחון.
  • לזהות ולטפל, לפני שיהיה מאוחר: ככל שמזהים ומטפלים ב-ADHD   מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי למנוע את הפגיעה בדימוי העצמי. טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי או שילוב של השניים יכולים לעזור לילדים ולמבוגרים עם ADHD להתמודד עם הקשיים שלהם, לחוות הצלחות ולהתחיל להאמין בעצמם.

עוד דרכים לתת בוסט לביטחון העצמי

  • מילה טובה עושה פלאים: ילדים עם ADHD זקוקים להרבה עידוד ותמיכה. כל מחמאה, כל חיבוק, כל מילה טובה יכולה לעשות את ההבדל. חשוב להזכיר להם שהם לא רק ה-ADHD שלהם, שהם חכמים, מוכשרים ובעלי ערך.
  • לגלות את  הכישרונות: לכל ילד יש כישרון ייחודי, גם לילדים עם ADHD. חשוב לעזור להם לגלות את התחומים שבהם הם מצטיינים, בין אם זה ספורט, אמנות, מוזיקה או משהו אחר לגמרי. כשילד עושה משהו שהוא טוב בו, הוא מרגיש גאווה והערכה עצמית שלו עולה.
  • לדבר על זה: לפעמים, כל מה שילד צריך זה אוזן קשבת. חשוב לדבר איתו על הקשיים שלו, על הרגשות שלו, על הפחדים שלו. זה יכול לעזור לו להבין שהוא לא לבד, שיש עוד ילדים שמתמודדים עם אתגרים דומים, ושהוא יכול להתגבר על הכל.

כיצד SPARKLES יכולים לעזור?

SPARKLES הינם משקפיים לשיפור הקשב והריכוז. הם מעלים את רמת העוררות וכתוצאה מכך מובילים לשיפור בתפקוד, הודות לטכנולוגיה ייחודית המתמקדת בגירוי מרחב הראיה ההיקפי. הטכנולוגיה שבבסיס SPARKLES מאושרת על ידי משרד הבריאות עם התוויה לטיפול לשיפור הקשב.

  • הגברת הערכה עצמית: השימוש ב SPARKLES  מגביר את רמת העוררות והקשב, מה שמוביל לשיפור בביצוע מטלות קוגניטיביות. הצלחה במטלות אלה מחזקת את תחושת הביטחון והערך העצמי של הילדים.
  •  להיות חלק מהחבר׳ה, בדרך שלהם: SPARKLES יאפשרו לילדים להנות מקשב מוגבר ועדיין להישאר הם עצמם. -היכולת להתרכז ולהיות נוכח במצבים חברתיים משפרת את כישורי התקשורת והאינטראקציות החברתיות. כתוצאה מכך, ילדים עם ADHD יכולים לפתח קשרים חברתיים חיוביים ולהפחית את תחושת הדחייה החברתית.
  • שליטה בקשב: לאחר תהליך ההיכרות בו אתם והילדים תלמדו לזהות את האופן בו SPARKLES מיטיב איתם,  הילדים יוכלו להנות משליטה מיידית בקשב ללא תופעות לוואי משמעותיות. ההשפעה מתחילה מיד עם הרכבת המשקפיים ונעלמת עם הסרתן, מה שמאפשר גמישות ושליטה טובה יותר בקשב במהלך היום. כך  הילד יכול להיות קשוב ומרוכז בשיעורים, ולהשתולל ולהיות ספונטני בהפסקות. השליטה הזו מחזקת את תחושת המסוגלות שלו ומעצימה את החוזקות שלו.
  • אני נשאר אני: בשונה מטיפולים תרופתיים, SPARKLES לא משנים את האישיות של הילד. הם פשוט עוזרים לו להיות הגרסה הכי טובה של עצמו - מרוכז יותר, רגוע יותר, ועם הרבה יותר ביטחון עצמי. SPARKLES לא "מכבים" את הילד. הוא נשאר אותו ילד מלא חיים ואנרגיה, רק מרוכז יותר. הוא יכול לצחוק, להשתולל ולשחק עם חברים, בלי להרגיש שהוא מוגבל או שונה מאחרים.

הפרעות קשב וריכוז זה לא רק עניין של קשב וריכוז. זה גם עניין של דימוי עצמי, של איך אנחנו רואים את עצמנו בעולם. אבל עם טיפול מתאים, תמיכה ואהבה, כל ילד עם ADHD יכול פרוח ולשגשג.  אם אתם מכירים ילד עם ADHD תנו לו חיבוק, תנו לו מילה טובה, תזכירו לו שהוא מדהים בדיוק כמו שהוא! ואם אתם רוצים לדעת עוד על איך SPARKLES יכולים לעזור, אנחנו כאן בשבילכם.

הפניות

Massoodi, A., Moudi, S., Malekiamiri, M. et al. Comparison of self-esteem and quality of life in 8-12-year-old children with ADHD with and without learning disorders. BMC Psychol12, 218 (2024)


Chronis-Tuscano, A., Strickland, J.,& Chronis, A. (2010). Self-perceptions and peer relationships in childrenwith attention-deficit/hyperactivity disorder: A developmental perspective.Clinical Child and Family Psychology Review, 13(2), 142-157.


Newark, P. E., &Elsässer, M. (2014). Self-Esteem, Self-Efficacy, and Resources in Adults WithADHD. Semantic Scholar.

Hon K. Yuen, PhD. , KevinSpencer, M.Ed, Kimberly Kirklin, MA, Lauren Edwards, BA, Gavin R. Jenkins, (2021).Contribution of a virtual magic camp to enhancing self-esteem in children withADHD: A pilot study

לכתבות נוספות >