אהבה בהפרעה- זוגיות והפרעת קשב

זוגיות היא מסע מופלא, מלא באהבה, צחוק ושיתוף פעולה. אבל בואו נהיה כנים, זה לא תמיד קל. אתגרים כמו קשיי תקשורת, אי הבנות וחיכוכים הם חלק בלתי נפרד מכל מערכת יחסים. עכשיו, דמיינו איך כל זה מתעצם כשאחד מבני הזוג, או אפילו שניהם, מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD). פתאום, האתגרים הרגילים של הזוגיות הופכים למורכבים וקשים עוד יותר.

מחקרים מראים שזוגות שבהם אחד מבני הזוג (או שניהם) מתמודד עם ADHD חווים יותר קונפליקטים, פחות שביעות רצון מהזוגיות והסיכון לגירושין גבוה יותר.  נשמע מוכר?

אז מהם האתגרים העיקריים שהפרעת קשב וריכוז מציבה בפני זוגיות?

  • קושי בתקשורת: חוסר קשב  יכולי להפוך כל שיחה למשימה בלתי אפשרית. בן/בת זוג לא קשוב/ה עלול/ה לשכוח דברים חשובים שנאמרו, להתקשות לעקוב אחר השיחה או לקפוץ מנושא לנושא. זה יכול להוביל לתסכול, אי הבנה  ופגיעה בתחושת הקרבה והאמון.
  • ניהול משק הבית: נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה שילמתם את החשבונות בזמן? זכרתם לפנות את המדיח או להוציא כביסה רטובה מהמכונה? עבור בן/בת זוג עם הפרעת קשב וריכוז , מטלות יומיומיות יכולות להפוך למקור מתמיד של מתח וחיכוכים.
  • אינטימיות:ADHD יכול להקשות על יצירת אינטימיות רגשית ופיזית. נדידת מחשבות תכופה ומוסחות גבוהה מקשים על החיבור לבן/בת הזוג. חוסר הקשב עלול להתפרש כחוסר עניין או אכפתיות ולפגוע בתחושת הבטחון והקרבה שהן אבני יסוד באינטימיות זוגית
  • ריבים: אימפולסיביות וחוסר סבלנות יכולים להפוך כל ויכוח קטן לשריפה רצינית. בני זוג עם ADHD עלולים להגיב בצורה אימפולסיבית או פוגענית, מה שעלול להוביל להסלמה מהירה של הקונפליקט.

אהבה בהפרעה- כששני העולמות נפגשים

אבל רגע לפני שאתם מרימים ידיים, חשוב לזכור שהפרעת קשב וריכוז לא מורכבת רק מאתגרים. ישנם גם צדדים חיוביים בהפרעה שיכולים דווקא לחזק את הזוגיות שלכם:

  • ספונטניות ויצירתיות: בני זוג עם ADHD הם לרוב ספונטניים ויצירתיים, מה שיכול להפוך את הזוגיות למעניינת ומרגשת יותר.
  • אנרגטיות וחוש הומור: האנרגטיות והחוש הומור של בני זוג עם הפרעת קשב וריכוז יכולים  להכניס המון שמחה וצחוק לזוגיות.
  • תשוקה ואינטנסיביות: בני זוג עם ADHD הם לרוב מאוד נלהבים ותשוקתיים, מה שיכול להעצים את הקשר  הזוגי.
  • אמפתיה וחמלה: למרות הקשיים, בני זוג עם ADHD הם לרוב מאוד אמפתיים ומבינים את האתגרים של האחר.

 

שומרים על הזוגיות

אז איך אפשר לשמור על זוגיות בריאה ומאושרת גם שיש הפרעת קשב וריכוז בתמונה? הנה כמה טיפים:

  • תקשורת פתוחה: דברו על האתגרים שלכם והקשיבו אחד לשני. היו כנים ופתוחים לגבי הקשיים שלכם והצרכים שלכם.
  • סבלנות והבנה: זכרו שלאנשים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז יש לא מעט  אתגרים,  נסו להבין את ההתמודדויות של בן/בת הזוג והיו סבלניים כלפיו/ה.
  • חלוקת תפקידים: חלקו את המטלות בבית בצורה הוגנת וברורה. זה יכול למנוע חיכוכים מיותרים ולשפר את שיתוף הפעולה.
  • זמן איכות: הקדישו זמן לבלות יחד, בלי הסחות דעת. צאו לדייטים, עשו פעילויות משותפות או פשוט שבו ותדברו.
  • טיפול זוגי: אם אתם זקוקים לתמיכה נוספת, אל תהססו     לפנות לטיפול זוגי. מטפל זוגי יכול לעזור לכם לפתח כלים לתקשורת יעילה ולפתרון קונפליקטים.

ויש גם את SPARKLES

SPARKLES הינם משקפיים לשיפור הקשב והריכוז.

הייחודיות שלהם היא בגירויים קטנטנים המוטמעים על גבי עדשות המשקפיים, באיזור הראיה ההיקפית. מיקומם של גירויים אלו מותאם אישית על בסיס תוצאות של סדרת מבדקי קשב שעובר המטופל. נוכחותם של גירויים אלו בשדה הראייה ההיקפי מעלה את רמת העוררות הנמוכה המקושרת עם הפרעות קשבו ריכוז. העלייה ברמות העוררות תוביל לקשב מוגבר ולשיפור בביצוע מטלות קוגנטיביות. כלומר, פחות הסחות דעת ופחות ריבים, יותר הקשבה, שיתוף פעולה וקרבה.

סיפור קצר לסיום- זוג לקוחות שלנו, המתמודד עם הפרעות קשב וריכוז, רכש אצלנו 2 זוגות של  .SPARKELS  ערב אחד, במהלך ויכוח סוער, הם מצאו את עצמם מתקשים להקשיב זה לזו באמת. בת הזוג, בהברקה של רגע הציעה: "רגע, בוא נשים את המשקפיים ".

הם הרכיבו את ה SPARKELS שלהם, ולתדהמתם, השיחה קיבלה תפנית.. "זה היה הריב הכי אפקטיבי שהיה לנו אי פעם" סיפרו לנו בהתרגשות.

אל תוותרו על האהבה

הפרעת קשב וריכוז יכולה לאתגר את הזוגיות, אבל היא מביאה איתה גם היבטים חיובים שיכולים להוות את הבסיס לזוגיות חזקה. עם הכלים והתמיכה הנכונים, תוכלו לבנות זוגיות חזקהו מאושרת, גם עם  ADHD.

הפניות

Knies, K. M., Bodalski, E. A.,& Flory, K. (2020). Romanticrelationships in adults with ADHD: The effect of partner attachment style onrelationship quality. Journal of Socialand Personal Relationships, 38, 42-64.


Kilcarr, P. J. (2002). Making marriageswork for individuals with ADHD. In Makingmarriages work (pp. 219-240.


Ben-Naim, S., Marom, I., Krashin, M.,Gifter, B., & Arad, K. (2017). Life witha partner with ADHD: The moderating role of intimacy.Journal of Child and Family Studies, 26, 1365-1373.

Sedgwick, J.,Merwood, A., & Asherson, P.(2018). The positive aspects of attention deficithyperactivity disorder: a qualitative investigation of successful adults with ADHD.ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 1-13.

Robbins, C.(2005). ADHD couple and family relationships: Enhancing communicationand understanding through Imago Relationship Therapy.Journal of Clinical Psychology, 61(5), 565-577.

לכתבות נוספות >