הצדדים החיוביים של הפרעת קשב וריכוז

מה הקשר בין לאונרדו דה וינצ'י, מייקל ג'ורדן, וולט דיסני ופיקאסו?

ארבעה אנשים שונים, כל אחד מהם היה בחזית העשייה בתחומו, שבר והציב שיאים חדשים והגדיר מחדש את כללי המשחק עבור הבאים אחריו. ארבעתם שינו אתההיסטוריה עבור כולנו, נתנו לנו השראה ואפשרות לחלום בגדול. וכולם, ממש כולם, התמודדו עם הפרעת קשב וריכוז.

מפתיע קצת, נכון? ההתמודדות עם קשב וריכוז מקושרת בדרך כלל לקשיים אקדמיים, בעיות התנהגות, קשיים ביחסים בין אישיים, שימוש בתרופות ותופעות הלוואי הנלוות להן. אך מעט, אם בכלל, אנחנו שומעים על יתרונותיה של ההפרעה. אז חשבנו שכדאי להזכיר לכם, ולנו, שיש גם היבטים חיוביים בהפרעת קשב וריכוז, צדדים טובים ויכולות מיוחדות שמגיעות עם ההפרעה ולא מדברים עליהן מספיק.

אז כן, להפרעות הקשב והריכוז מתווספים גם יתרונות מיוחדים שחשוב שנדע לזהות ולהעריך. אם אנחנו הורים לילדים שמתמודדים עם קשב וריכוז, זה המקום שלנו לחזק אותם ולאפשר להם לבטא את עצמם ואת הייחודיות שלהם.

יש המון חוזקות שניתן למצוא אצל אנשים המתמודדים עם קשב וריכוז. כאן בחרנו לשים את הזרקור על העיקריות שבהן.

יצירתיות פורצת דרך- ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מפגינים יצירתיות גבוהה, יש להם יכולת לחשוב מחוץ לקופסא, לעשות קישורים לא רגילים בין נושאים שונים ובכך לייצר רעיונות חדשניים. יצירתיות זו היא הכוח המניע עבור הרבה אנשי אמנות, טכנולוגיה ומדע שהתמודדו ומתמודדים עם קשב וריכוז.

זמני תגובה מאוד מהירים- ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם מה שנקרא first responders מעולים! הם מצויינים במצבי לחץ שדורשים תגובה מיידית.העליה באנדרנלין דווקא מטיבה איתם (משפרת רמות עוררות) והם שומרים על פוקוס וקור רוח ייחודי. זו הסיבה שנראה הרבה אנשים עם ADHD כרופאים ואחיות של חדרי מיון, לוחמים בקבע, ואפילו שחקני ספורט. בעוד שכולנו מאבדים עשתונות הם דווקא מצליחים לראות את התמונה הרחבה ולקבל החלטות בצלילות!

 

אנרגיה מדבקת ותשוקה לעשיה- בעלי הפרעות קשב וריכוז התברכו באנרגטיות גבוהה, כזו שמדבקת את הסובבים ומעודדת חקירה והתקדמות. הם לרוב יהיו בעלי תשוקה גדולה לעשיה ולהתמודדות עם סיטואציות חדשות ואתגרים.

 

חוסן נפשי- ההתמודדות היומיומית שלבעלי הפרעות קשב וריכוז עם אתגרי היום יום מצריכה מהם לפתח את החוזק הנפשי שיאפשר להם לצלוח את האתגרים ולהוכיח לעצמם ולסביבה שלהם שהם יכולים.

קשב מוגבר, בלי לוותר על הניצוץ

לצד החוזקות הייחודיות, חשוב לזכור כי אתגרי הקשב והריכוז יכולים להקשות על התפקוד בתחומים שונים בחיים. למרבה המזל, ישנם כלים שונים שיכולים לסייע בשיפור הקשב והריכוז, ולהביא למיצוי הפוטנציאל הטמון בכל אחד ואחת.

אחד הכלים המבטיחים בתחום הוא SPARKLES, המשתמשים בטכנולוגיה ייחודית כדי להגביר את רמת העוררות במוח, ובכך לשפר את הקשב והריכוז. SPARKLES מאפשרים לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז להתמקד טוב יותר, לשפר את הביצועים שלהם במטלות שונות ולהתמודד עם האתגרים של היומיום, מבלי לוותר על האנרגטיות, היצירתיות והספונטניות שהן חלק בלתי נפרד מהם.  SPARKLES נותנים מענה לאתגרי הקשב והריכוז ומאפשרים לכל אחד ואחת למצות את הפוטנציאל האישי הטמון בו, תוך שמירה על הייחודיות והתכונות החיוביות.

הפניות

Schippers, L.M., Horstman, L. I., Velde, H. V. D., Pereira, R. R., Zinkstok, J., Mostert, J.C., ... & Hoogman, M. (2022). A qualitative and quantitative study ofself-reported positive characteristics of individuals with ADHD. Frontiers in Psychiatry, 13, 922788.


Sedgwick,J. A., Merwood, A., & Asherson, P. (2019). The positive aspects ofattention deficit hyperactivity disorder: a qualitative investigation ofsuccessful adults with ADHD. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 11(3), 241-253.


Nordby, E. S.,Guribye, F., Nordgreen, T., & Lundervold, A. J. (2023). Silver linings ofADHD: a thematic analysis of adults’ positive experiences with living withADHD. BMJ open, 13(10),e072052.


Sherman, J.,Rasmussen, C., & Baydala, L. (2006). Thinking positively: How somecharacteristics of ADHD can be adaptive and accepted in the classroom. Childhood Education, 82(4),196-200.

Grønneberg, S.V., Engebretsen, E., & Løkkeberg, S. T. (2024). Stories of Hope: YoungPeople’s Personal Narratives About ADHD Put Into Context of Positive Aspects. Qualitative Health Research, 34(1-2), 48-60.

לכתבות נוספות >